De eerste maand in Oz! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lonneke Zinkstok - WaarBenJij.nu De eerste maand in Oz! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Lonneke Zinkstok - WaarBenJij.nu

De eerste maand in Oz!

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lonneke

10 December 2010 | Australië, Sydney

Ten eerste mijn excuses dat jullie zo lang hebben moeten wachten op mijn eerste verhaal. Een schrale troost, maar deze eerste blog gaat een behoorlijke worden. Ik zal jullie niet vervelen met details dus ik vertel vooral alles wat ik heb gedaan en niet over de mensen die ik heb ontmoet, die overigens allemaal geweldig zijn en gek in hun hoofd, heerlijk! In het kort heb ik de eerste maand de hele oostkust gezien en daarna zijn we richting het midden gereden.

Laat ik beginnen bij het begin, mijn aankomst in Sydney. Ik had mijn aansluitende vlucht naar Sydney gemist op Heathrow door vertraging, dus ik mocht het 24 uur later nog een keer proberen na een gratis overnachting in Londen. Eindelijk geland kwam ik er achter dat mijn tas nog in Londen stond, dus daar mocht ik ook nog eens 24 uur op wachten. De eerste paar dagen waren dus even slikken en tot overmaat van ramp regende het ook nog. Toen ik eindelijk mijn tas terug had heb ik dus van een heerlijk lange douche genoten (na 4 volle dagen reizen was dat ook wel nodig) en ben ik zo snel mogelijk met de bus naar Brisbane gegaan, omdat ik het goed kon vinden met een Canadees meisje (Crystal) die daar toevallig naartoe ging. In Brisbane zijn Crystal en ik naar een koala sanctuary gegaan waar ik mijn eerste typisch aussie diertjes heb gezien.

De dag erna zijn we met een 3-daagse tour naar Fraser Island gegaan, een prachtig eiland met parelwitte stranden en ontzettend veel zand. We begonnen in Rainbow Beach en zijn van daaruit met de Ferry naar het eiland gegaan. We hebben gezwommen bij Lake Wabby en hebben over het strand gereden (wat nog best eng is) en we kwamen zelfs nog een zeeschildpad tegen op het strand. Wat is nou de kans dat je er zomaar een tegen komt? Dus dat was een hele mooie ervaring. Verder zijn we nog bij een uitzichtpunt geweest, Indian Head, waar je aan alle kanten alleen maar strand en zee ziet, echt een ontzettend mooi uitzicht. Gelukkig hadden we een hele leuke groep mensen, onder andere Wayne, met wie ik nu al een maand aan het reizen ben. Het komt mij erg goed uit dat hij een auto heeft, want hij rijdt mij mooi overal naar toe en het scheelt een hoop geld!

Na Fraser Island ben ik een nachtje terug naar Brisbane gegaan om de volgende opgehaald te worden voor mijn skydive! Toen ik er aan kwam moest ik erg lang wachten, maar uiteindelijk was het zo ver. Ik mocht mijn harnas aantrekken, kreeg een korte uitleg en mocht het vliegtuigje in! Toen we eenmaal boven waren was ik ontzettend hyper dat het eindelijk zou gebeuren, tot dat we te horen kregen dat het te hard waaide en dus weer naar beneden moesten. Gelukkig mocht ik het de volgende ochtend weer proberen en was de ervaring echt fantastisch! Ik heb die nacht in Byron Bay geslapen, een soort hippie stadje aan de kust met erg leuke mensen in mijn hostel, dus ik vond het jammer om weer weg te gaan, maar ik ging gelukkig naar het volgende kust stadje, Surfers Paradise. Daar heb ik Wayne weer ontmoet en vanaf daar zijn we samen verder gegaan. Het hostel was op zijn minst gezegd erg interessant; er zaten een aantal backpackers die elke dag dronken waren en een meisje die tatoeges bij ze heeft gezet in hun dronken status. We hebben nog een fikse korting weten te krijgen op de entree voor een water-/thema park door een uurtje te luisteren naar een time-share meeting, dus dat is ook weer een mooi verhaal voor de mensen thuis.

Vanuit Surfers Paradise ben ik dus met Wayne aan het reizen, en dat bevalt tot nu toe prima. Hij heeft twee mountainbikes achterin de auto liggen, dus daar hebbe we maar gebruik van gemaakt in de Glass House Mountains. Na een flink stuk omfietsen (we waren de weg niet kwijt hoor, echt niet!) hadden we de auto weer bereikt en zijn we verder gereden naar Noosa, waar we maar zijn gaan vissen omdat er niets anders te doen was in de regen. Helaas heeft het sinds we in Noosa waren aan één stuk door geregend, ongeveer een week lang. Na een nachtje in Gladstone, waar niets te doen was, zijn we snel doorgereden naar Mackay. Het vrouwtje bij het tourist information centre werkte toevallig ook bij een hotel in Finch Hatton, waar je vogelbekdieren kan spotten, dus daar zijn we maar heen gegaan. Onderweg naar zijn we nog bijna vast komen te zitten in een diepe plas water, maar we hebben de volgende ochtend mooi wel een vogelbekdier gezien! Het schijnt dat ze nogal moeilijk te spotten zijn, je moet heel stil zijn en veel geduld hebben. Wij hadden denk ik mazzel, want we waren er nog geen 5 minuten en er kwam er al eentje boven water. Hij heeft zichzelf 3 keer laten zien, maar ik was net te laat om er een foto van te maken, dus bewijs heb ik niet ;)

De volgende ochtend zijn we naar Airlie Beach gegaan, in de hoop dat het weer wat beter zou zijn in het Noorden. We wisten dat het schoolies week was (een week waarin alle geslaagde middelbare scholieren het op een zuipen zetten), dus we hadden onze tour naar de Whitsundays gelijk geboekt. De Whitsunday eilanden hebben heel veel natuur en parelwitte stranden, dus ik had er heel veel zin in. Helaas zaten ook op onze boot tien asociale Duitsers waarvan de helft niet eens Engels sprak, dus dat was ook erg interessant. De zee was nogal ruig, maar de eerste en derde dag waren qua weer prima! We hebben alleen de tweede dag storm gehad, en wat voor één. Alle Duitsers waren zeeziek en het anker viel in het water, dus Wayne schoot gelukkig te hulp. Uiteindelijk zijn we nooit aangekomen bij het beroemde witte strand, maar hebben we alsnog een leuke tijd gehad en ’s avonds nog een drankje gedronken met de schipper en deckhand (de Duitser waren niet uitgenodigd).

Na nog een verplicht nachtje in Airlie Beach zijn we naar Townsville gereden, daar hebben we amper geslapen omdat de buren nogal een wild feest hadden georganiseerd. De volgende dag zijn we met de ferry naar Magnetic Island gegaan en de mountainbikes meegenomen. Ik was volkomen kapot nadat ik een half uur een aantal bergen (en dat zijn geen Nederlandse heuveltjes, dat zijn dus echt fikse bergen) op ben gefietst, maar het eiland zelf was wel heel mooi. Die avond hebben we de kreeft klaargemaakt die we de dag ervoor langs de snelweg goedkoop op de kop hadden getikt. Wat nou arme backpacker? Wij eten gewoon kreeft met garnalen salade!

Na Townsville zijn we een paar nachtjes in Cairns gebleven om alles te regelen voordat we de woestijn in zouden rijden (denk aan liters water, extra benzine voor het geval dat, genoeg eten en de auto nog een keer een goede beurt geven). Tussendoor zijn we een nachtje naar Cape Tribulation gegaan, een regenwoud aan het strand. Hier hebben we lekker uitgerust in de prachtige omgeving en een nacht wandeling gedaan waar we ontzettend veel grote spinnen hebben gezien! Mikaela, een meisje uit Oostenrijk, is van daaruit mee terug gereden naar Cairns. Onderweg zijn we nog gestopt bij Barron Falls, een hele mooie waterval, en hebben we gezwommen in de ijskoude Mossman Creek.

Weer terug in Cairns had ik nog een hele fijne dag voor de boeg, namelijk mijn welverdiende dagje duiken op het Great Barrier Reef! De boot was groot, de staff was gezellig en het rif was echt ontzettend mooi. Ik heb 3 duiken gedaan en twee white tip reef sharks gezien en ik heb zelfs een groene zeeschildpad gevoerd! Het was wel een beetje jammer dat ik in een groepje zat met een dikke chagrijnig man die niet naar beneden kon en een oude man die vet spastisch onder water deed en dus vet veel koraal vernielde.

Na Cairns was het eindelijk tijd om onze reis naar het midden van het land te beginnen. Ze noemen het “ The Red Centre”, maar in realiteit is alles vet groen! Het heeft hier blijkbaar in jaren niet zo veel geregend, dus normaal zou het allemaal dor zijn, maar ik krijg dus geen woestijn te zien! We zijn via Undara (met lava tunnels) naar Porcupine Gorge (waar totaal niemand te bekennen was) gereden, en daarna via Mt. Isa en Tennant Creek om uiteindelijk in Alice Springs aan te komen na van de zonsopgang te genieten bij de Devils Marbles. Vanuit Alice Springs zijn we nog naar de MacDonnell Ranges geweest, een historische plek waar vroeger heel veel goudmijnen zaten. Een aantal gebouwen en de mijnen zijn er nog steeds, en we konden zelfs in een mijn afdalen.

Volgens mij is dat even genoeg leesstof voor vandaag. Ik ga nu verder naar het zuiden reizen en ik zal in Melbourne zijn voor de kerst en nieuwjaar!

Voor fotos kunnen jullie kijken op http://www.facebook.com/album.php?aid=574889&id=656430321&l=bd927fa40c.


  • 10 December 2010 - 08:12

    Marly:

    Nice chick!!

  • 10 December 2010 - 10:15

    Pappie :

    Het is dus ècht de World of OZ! Een leuk verslag. Je boft trouwens maar met zo'n chauffeur (met 2 mountain bikes). Wie vindt nou zoiets? Zo zie je, het begin was lastig, maar als je geluk hebt, wordt het leven eenvoudig. Geniet ze!! But here we're counting the days.

  • 10 December 2010 - 11:56

    Cor:

    Zo dan vette shit! Zo te horen heb je het daar allemaal goed voor elkaar :D Nog heel veel plezier and travel safe!

  • 10 December 2010 - 13:04

    Elzemiek:

    Niet teveel vis eten he ;)
    Dan wordt jezus boos :P

    Goed verhaal btw, lekker kort! :D

  • 10 December 2010 - 14:23

    Miranda Boots:

    zo te lezen vermaak je je wel, leuk om alles te lezen.
    Veel plezier met reizen en alles ontdekken.
    Geniet er vooral van.
    X miran oud collega per tutti

  • 12 December 2010 - 15:32

    Roxy :

    Great Barrier Reef! Wicked that you did that, one thing to cross of the list of essential to-do's before you die!
    Great to hear about the adventures and super happy to hear that you're enjoying it all! Go Lonneke!

    Looking forward to the next update! ;)
    Lotsssssss and lots of love from the land of cheese (bet you miss that, huh!) hihihihii.......

    Your penis (which in open interpretation can come off quite dodgily, but eh!)

    x x x

  • 13 December 2010 - 11:05

    Madeleine:

    Jij aso! Ik ben jaloers....
    Geniet ervan! Ben benieuwd naar je volgende berichtje :)
    Alvast een hele fijne kerst + nieuwjaar!!!! Dikke kuss

  • 11 Januari 2011 - 09:43

    Jos (beach):

    Dat heb jij weer! Ga je naar het midden van Australië, waar ze sciencefictionfilms over Mars opnemen, omdat het daar zo droog is, en dan blijkt het groen!!! Dat kunnen weinig mensen zeggen.

    Je vermaakt je zo te lezen in ieder geval prima. Veel plezier nog en tot over 138 dagen!

    Groet / x / jos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Australie, N-Z, Azie

Recente Reisverslagen:

24 Januari 2011

De laatste twee maanden in Oz!

10 December 2010

De eerste maand in Oz!
Lonneke

Actief sinds 10 Juni 2008
Verslag gelezen: 221
Totaal aantal bezoekers 13450

Voorgaande reizen:

02 November 2010 - 30 Mei 2011

Australie, N-Z, Azie

29 Juli 2008 - 29 Januari 2009

Mijn eerste reis

26 Januari 2014 - 30 November -0001

Nepal 2014

Landen bezocht: